25 februari 2010

Saint Germain des Prés - Juliette Greco

Medan jag lyssnar på min franska spellista på Spotify inser jag att det finns en del fransk musik som handlar om mina kvarter här i Paris, Saint Germain des Près. Det tyder på hur betydelsefull platsen varit genom åren och att där varit många som spenderat sin tid där. Filosofer, författare, musiker, konstnärer, skådespelare... och Juliette Greco! En av favoriterna på den franska listan. Hon sjunger om Saint Germain med sin mörka mysiga stämma. I videon kan man skymta platser som Café de Flore, Les Deux Magots och Eglise Saint Germain. De två sistnämnda ligger längst ner på min gata. Där är de gamla kvinnorna som tigger, herrar som läser böcker och bolmar på sina cigaretter, turister som spatserar på boulevarden... allt är som vanligt i detta kvarter.

English: While listening to my Spotify list with French music I realise there are some songs about my neighbourhood, Saint Germain des Prés. One of my favourite French singers are Juliette Greco and she too sings about this place. Saint Germain seemed to have been an important place for many people during the years. And watching the movie, it seems that not much has changed.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar