05 februari 2010

Musée du Quai Branly

Musée du Quai Branly stod på schemat idag. Det är ett historiemuseum som berättar om indianerna, afrikanerna och de olika stammarna, indierna och thailändarna, egyptierna och massa andra folkslag och deras historia. Jag och Max gillade bäst delen om indianerna. För en stund önskade jag att jag var fru till en indianhövding med stora fjädrar på huvudet som dansade runt en totempåle och tackade gudarna och naturen för att jag fick vara en del utav den.  


Ingången, ser ni vad som skymtar i bakgrunden?


Fin karta som beskrev området. Muséet ligger precis vid Seine och intill Eiffeltornet.


Både exteriören och interiören var coola och annorlunda från andra museum. 


Som vanligt var nästan all information på franska, så medan jag ansträngde mig för att förstå alla skyltar passade Max på att leka fotograf.



Det som var coolast var att deras arkiv med numrerade artiklar fanns att beskåda innanför en mörklagd och cirkelformad glasvägg. Inne i rummet jobbade personalen med ficklampor och handskar. Tyvärr blev det inga bra bilder därifrån eftersom det var så mörkt och blixt inte fick användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar