17 februari 2010

Fettisdag

Ni som läst tidigare inlägg vet ju att jag och Max vallfärdade till Svenska Institutet igår för att få i oss varsin semla, men blev besvikna och snopna när det visade sig att de var slut då det hade varit rusning till caféet den dagen. Alla svenskar i Paris hade tydligen haft samma tanke. Men det lovade oss som sagt att baka fler idag och lägga undan två. Så efter lunchen idag tänkte vi att nu inte skulle spilla någon tid utan skynda oss till SI, så vi tog metron dit den här gången. Så lunchen hade inte hunnit smälta och vi var supermätta fortfarande, men vad gjorde väl det! Semlorna var hur goda som helst. Degen var fyllig och inte luftig som den kan vara ibland och mandelmassan var helt rinnig så man kunde suga i sig den. Slurp!

Semla med lingonsaft, mer svenskt kunde det inte bli.


Det var länge sedan jag såg påskliljor.

Svenska gottigheter för den med hemlängtan.

Klockor av L. Bäckman till salu.

Den lantligt inredda trädgården.

Den diskreta entrén


Delar av institutet.

Update: SI ligger på 11 Rue de Payenne i 3e arrondissement.

English: Me and Max finaly got our Semla today. It tasted more delicious than ever, maybe because we are in Paris? Or maybe the Institut de Suedois simply does great Semlor.
(Semla is a sweet bun with cream and almond paste. The third tuesday in February is sort of the national day of the Semla in Sweden.)

Update: SI is on 11 Rue Payenne in the 3rd arrondissement.

6 kommentarer:

  1. Vad kul att ni fick tag i semlor idag :-) Själv sitter jag och knaprar på den supergoda osten som du hade med igår...très delicieux! Vad heter osten? Måste köpa den nästa gång jag handlar :-)

    SvaraRadera
  2. Cantal ma cherie! C'est Cantal!
    Det gick tyvärr inte att ta med sig semlorna, hade det gått kunde du ha fått smaka en du med. I helgen tror jag nog bestämt att jag ska testa en Religeuse Violette. Var det så den hette?

    SvaraRadera
  3. Cantal..hihi...je vais acheter Cantal bientôt!

    tack vad snällt ang. semlorna :-) Jag har fortfarande inte ätit de kinesiska sötsakerna du tog med dig...ska göra det imorrn...excited :-)

    Ang. Religieuse Violette..jag skulle gärna vvilja bjuda dig på en sådan..tänkte köpa hem en igår men de hade tagit slut på kvällen...så om du orkar...vänta lite till ;-)

    SvaraRadera
  4. Haha, det är kul att vi har varandra i åtanke när vi bakelse-shoppar! Äntligen någon som delar min passion för den här sortens sötma! Åh de där kinesiska sakerna är inte på långa vägar lika goda som Ladurées fina sötsaker... Jag får ta en till tripp till Kinastaden och inhandla mera gottigheter tror jag.

    Men jag kanske väntar lite då, vad gullig du är! Dock hade jag planerat in att sluka en sådan i helgen. Får se hur jag lyckas hålla mig! Jag går ju och tänker på den hela tiden...

    Herregud vad sent du är uppe människa! Hur faller du inte isär med så sena kvällar och tidiga morgonar?

    SvaraRadera
  5. Gud vad gott med semla! Inget sådant för stackars mig i Rom... tur att jag fick en innan jag åkte i alla fall, hehe även om den var lite i förskott! Mysigt du verkar ha det i Paris :)

    SvaraRadera
  6. Katrin! Det var superdupergott! Men kolla upp om inte det finns ett svenskt instititut i Rom också? Eller ett café. Annars har ju du så fint kök så du kan baka själv. Så kan du bjuda dina italienska herrar på en semlafiesta!

    SvaraRadera