24 februari 2010

L'as du Falafel

Jag får blogga lite i efterhand ibland för jag glömmer antingen av för stunden eller får inte tid (ork i det här fallet pga förkylningen) att lägga upp vissa inlägg som jag planerar för er. Så ja... då blir det som nu när jag får blogga om det här falafelhaket jag var på för två(?) veckor sedan med Solli. Men egentligen hade ni inte märkt skillnad så jag hade lika gärna kunnat strunta i att säga det... eeh. Fast jag klappar mig själv på axeln för att jag bloggar nästan varje dag trots allt!

Hur som haver. Jag drog med Solli på en vintage-guidning i Maraiskvarteren och till lunch hade vi planerat in L'as du Falafel. Det står om stället på diverse guider och det är alltid meterlånga köer dit, speciellt en skön sommardag. Mitt emot finns ett annat populärt falafelhak och de anställda brukar bråka om kunderna, lura/övertyga in folk från den andres kö in till sitt och flörta med tjejerna så att de väljer deras restaurang istället. Folk skriker och visslar och skrattar om vart annat. Alltid riktigt livat.

Men. Men. Jag var inte imponerad. Inte alls. Nästan bara irriterad. Så fort vi öppnat dörrarna och stigit in, slussas vi till våra platser och får varsin meny tryckt i handen av en servitör som envisas med att tala engelska till alla gästerna trots att de svarar på franska. Van vid turister? När vi sedan äter kommer han fram tre gånger för att fråga om falafeln smakar bra. Falafeln var okej, inget mer. Det är en falafel bara, låt oss vara. Så den tredje gången kände jag mest för att trycka upp den såsiga mackan i nyllet på honom så han förstod vinken och inte kom tillbaks. Men klart jag inte gjorde det. Åt upp snällt. Satte nästan falafeln i halsen en gång dock. Såg att servitörerna smakade av gästernas drickor när gästerna gått. Ehrm. Inget mig emot vad de gör men kanske kan göra de i köket? Eller är jag picky nu?


Så jag är tråkig och håller mig till Chez Hanna. Enkelt, gott och inte lika turistigt. (L'as du falafel sålde t-tröjor och kepsar med sitt logotyp). Båda haken ligger på Rue des Rosiers i Marais.

English: I tried the recommended L'as d Falafel and got really disappointed. The food was okay, nothing more. But I didn't like the atmosphere and the people working there, who were in our faces constantly. I will continue to go to Chez Hanna on the same street, even if I've been there so many times already. Both are on Rue des Rosiers in Marais.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar