14 mars 2010

Shopping för under 20-lappen (i euro)

Det är dags för mig att visa några av mina senaste fynd för er. Det som låg i den rosa påsen har jag dock inte hunnit fota än... Egentligen tycker jag inte om att lägga upp sådana här bilder då jag tycker det är så så tråkigt när någon går och köper något likadant. Men det mesta här är vintage så det ska nog gå bra. Vad gör man inte för sina läsare. Allt som är vintage är köpt för 1€. Ja ni läste rätt. Nej jag har inte skrivit fel. EN euro. Det är så man ska handla second hand. Fynda! Klart allt i butiken inte är så billigt , men jag brukar tycka om att rota i de överfulla lådorna och påsarna som många annars drar sig för att närma sig.

Jag är ett stort fan av second hand-kläder och det är i princip det som min garderob innehåller mest av. Varför köpa nytt när det redan finns så mycket fint där ute? Skor kan dock vara svårt, i Paris har jag enbart hittat ett ställe som säljer bra 2a hand skor.

Tips: Det krävs en stor dos tålamod. Ta med dig en lätt men större handväska att stoppa ner de jobbiga påsarna i. Släng på dig platta sköna skor och smarta kläder som gör att du lätt kan testa plaggen rätt i butiken, då provrummen oftast är svårtillgängliga. När du sedan bestämt dig för ett plagg, kontrollera att den är hel och ren (med ren menas utan svårborttagna fläckar, du MÅSTE ändå tvätta plagget när du kommer hem). Är den inte det, pruta!!! Våga pruta, det skadar inte, men var vänlig. Glöm inte att ta en kaffepaus då och då för att fylla på med energi, vintageshopping är energikrävande men ack så spännande. Om ni vill kan jag göra en lista på de bästa second hand-butikerna någon gång?

Transparent, kortärmad topp med paljettdetaljer i ringning och ärmslut. 2hand för 1€.


Röd metallisk top med trekvartsärm som köptes 2hand för 1€, som sagt. Har inte provat den än men tror starkt på den! Discovibbar á la 70-tal.


Guldglittrande, glamorös bolero som ger mig lite Balmain-vibbar, don't you think? Också 2hand. Jag älskar den. Välkommen hem till mig. Behöver jag säga igen att även den här kostade 1€? Nu säger jag det inte igen, men priset gäller som sagt alla 2hand plaggen. Alla plaggen ovan fyndades på Fripe Star1 Rue de la Verriere i Marais.

En orange spetshistoria som kommer vara fantastisk som uppknäppt under en kavaj och ett par sköna jeans till våren. 2hand från Les Vergers du Prince de Sicile på hörnet Rue du Roi de Sicile och Rue Vieille du Temple.

Silverglittrande bolero med metallknappar som fyndades på Guerisol på 17 bis Boulevard de Rochechouart.


Enda plagget i listan som inte är 2hand är min älskade cape från marknaden Porte de Montreuil. Nu var det dock två-tre månader sedan den inhandlades, men det är inte förrän nu som vädret tillåtit mig att bära den. Den har två fina och svarta pälsbollar som man knyter ihop det svarta dramat med. Priset undrar ni säkert också: 12€.

English: It's time for me to show you guys some of my latest shopping. I haven't got to take pictures of what was in the pink bag yet, but it's coming. Actually I don't like to take this kind of pictures since I find it really disappointing when someone buys the same thing, those who know me well know that. Unfortunately this happens very often anyway. But most of the items below are vintage so that's alright. What does one not do for their readers? Everything I bought vintage cost 1€. Yes, you read right. No I didn't write wrong. ONE euro. That's the way to buy second hand. Bargains! Of course, not all in the second hand stores are that cheap, but I usually like to dig in to the overhoped sacks and boxes that others usually don't go near.

I'm a big fan av 2hand and basically most of my wardrobe is vintage. Why buy new when there are so much nice things out there already? Shoes is a bit difficult though here in Paris. I've only found one place with good 2hand shoes.

Tips: You need a big portion of patience. Bring a light but big handbag to tuck in the weird 2hand shopping bags. Put on comfortable flats and smart clothing that ensurance you to quickly try the items directly in the boutique, since the fitting rooms always are inconvenient. When you find something you like, check that it's not damaged or have unremovable stains (but don't expect it to be clean, you will have to wash it anyway when you get home). If not, then bargain! Don't be afraid to bargain, what do you have to loose? But remember to do it in a nice and friendly way. During your vintage shopping, don't forget to take small coffee breaks and refill with energi, vintage shopping enquires a lot of energy but the excitement is so worth it! If you like, I can make a list of the best 2hand places in Paris someday?

The items above are bought at:
* Fripe Star on 1 Rue de la Verriere in Marais.
* Les Vergers du Prince de Sicile in the corner of Rue du Roi de Sicile and Rue Vieille du Temple in the Marais.
* Guerisol on 17 bis Boulevard de Rochechouart in the 9th.
* In the market at Porte de Montreuil right outside the 12th arr. They sell both vintage and new. My cape was bought new.


2 kommentarer:

  1. Ja, skriv en lista med dina favoriter! Vore kul att ha när man kommer till Paris =)

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Ja då får jag göra lite fler efterforskningar så jag hittar alla de gömda godbitarna också!

    SvaraRadera