07 mars 2010

Le Meurice

I fredags, mellan modevisningarna, stapplade vi iväg till 228 Rue Rivoli för att vila våra frusna händer och trötta fötter och skvallra lite om alla modeikoner vi hade sett. På den adressen befinner sig nämligen det übersnygga femstjärniga hotellet Le Meurice som med sin magiska inredning tar dig till 1700-talet. Många gånger har jag gått förbi och kikat in på de stora kristallkronorna i taket, som ett barn med stora nyfikna ögon, och suktat efter att göra de fina folket sällskap. Nu slog jag sak i saken. Hotellet är en pärla bland alla lyxiga hotell i Paris och en av stamgästerna brukade vara Salvador Dalí. Varvid nu en av restaurangsalongerna är namngivet efter konstnären.

Vi fick allihopa en smärre hjärtattack när vi såg priserna i den inbundna menyn, jag som var hungrig! Men vad hade jag förväntat mig? Så jag tog det billigaste i matväg; scones för 12€. Mättande? Nej. Värt priset? Åh nej, inte på långa vägar. Värt upplevelsen? Definitivt!

Jag har definitivt ätit godare scones. Dessa var sötade, me no like. Visst ska scones vara lite salta? De andra beställde en tallrik med små bakelser (delikata) och drack varm choklad till. En varm choklad som var bland de sämre i Paris enligt mig. Paris är ju känd för sin utsökta varma choklad! Men kom hit för att njuta av den dova och magiska miljön, titta upp på de glittrande kristallkronorna, lyssna på den levande pianomusiken och spana in de flotta gästerna. Besök hemsidan för att förstå vad jag menar på www.lemeurice.com.

Solli tillsammans med Anna som gjorde oss sällskap. Hon är här för sin utbytestermin och studerar vanligtvis i London. Tack Anna för en trevlig fika!

De delikata små bakelserna.

Niki planerar in nästa modestopp.

Sylt, marmelad och smör till de nybakta, varma sconesen.

Tyvärr var salongen som jag helst ville till stängd under lunchen, men jag kunde ana den genom de stora glasdörrarna framför mig.

På väg till toaletterna gick jag vilse...

...och hamnade i en salong full med vackra klänningar som förbereddes inför en showroom i modeveckans tecken. Ännu ett bevis på att gå vilse här i Paris oftast innebär nya äventyr.

English:

This friday, in between fashion shows, we went to 228 Rue Rivoli to rest and warm our frozen feet and gossip some about the fashion icons we had seen during the day. This is the adress of the über fancy hotel Le Meurice. Magical interior brings you right back to the 18th century. Many times have I walked past glancing through the windows like a child outside a toystore. Finally I got to go in. Salvador Dalí used to be one of the regulars hence one of the restaurant rooms is named after him.

We all nearly had a heart attack when we read the menu. I decided to go for the cheapest option, the scones for 12€. Did I get full? No. Worthy their price? No way. Worth it for the experience? Definetely!

I have eaten tastier scones, these were sweet and I prefer my scones a bit salty. The others ordered a small plate of pastries to go with their hot chocolats. As a conclusion, don't come here only for the food, come here to enjoy the fabolous interior, the huge chandeliers, listen to the piano music and look at the fancy guests. Check out the website at: www.lemeurice.com and see for yourselves.


2 kommentarer:

  1. SV: Haha, liiiite extremt ja. Fast på sätt & vis e det bra, iaf för oss som kommer till Spanien/Frankrike & behöver lära oss språket ;-D

    SvaraRadera
  2. Ja! Det gäller dock att veta vad den handlar om sedan innan, annars kan det bli lite segt där i mörkret...

    SvaraRadera