22 mars 2010

22 mars kändes som en svensk sommar...

Att vårdagjämningen infaller runt 21 mars är lätt att förstå. Sedan det persiska nyåret för två dagar sedan (och bortsett från ösregnet under lördagnatt) så har det varit skinande sol. Efter skolan gick vi sedvanligt till 'bamba' för att käka lunch för att därefter göra parisarna sällskap i solen i den vackra Jardin du Luxembourg.

Jag har låtit lockarna få göra sitt och leva fritt för några dagar. Det var ett tag sedan nu.

Vi jobbade lite på brännan i en timme eller så och gjorde våra läxor. Det var värme á la svensk sommar. Jag somnade.

Obligatoriska läsningen i parken.

Efter solningen och pluggandet gick vi till ett café mitt emot Saint Sulpice (ni vet kyrkan där roslinjen påstods vara i boken Da Vinci-koden). Det bidde varsina kaffe i söta blommiga små koppar.

Ser ni Max i myllret?

Efter det obligatoriska kaffebesöket åkte jag som vanligt till jobbet.

För att invänta min tjej tillsammans med de flådiga damerna och herrarna...

...och ut kom världens coolaste femåring i nya blinkande skor och gul ballerinakjol med ett stort leende och gav mig en puss på kinden. Det var bara det som fattades, sedan blev min dag perfekt.

English: Since the Persian new years eve the sun has been shining constantly (besides Saturday night when it was pouring rain). After school today we went to 'bamba' to eat lunch as usual and afterwards we joined the Parisians in the sunny Jardin de Luxembourg. We study and tanned and it was so hot that I also fell asleep for a while. After an hour or two we felt we had enough and went to grab the usual coffée at a café opposite to Saint Sulpice (the church that got famous through the book The Da Vinci Code). So the time passed by and it was time for me to work. I arrived at E's school and waited together with the fancy mums and dads until all the sudden a cool five years old chic came out with new twinkling shoes and a yellow ballerina skirt and kissed me on the cheek. That made my day even more perfect.

7 kommentarer:

  1. *avundsjuk* haha! :-) Skönt det måste vara att kunna gå ut i t-shirt! Själv är man kvar med jackan ;-)

    SvaraRadera
  2. Tack:) Ditt hår är jättefint och Paris verkar så härligt med vårsol och allt. Här i Sverige är det som man kanske kan tänka sig, kallt o ruggigt.

    SvaraRadera
  3. Magda: Åh det är superskönt och det blir så mer självklart att jag inte vill bo i Sverige när jag hör att ni fortfarande har vinter... Bon courage som fransmännen säger! Eller bor du i Sverige?
    Nathalie: Tack! Ja Paris är är härligt nu...

    SvaraRadera
  4. SV: Soligt o härligt!

    skräckbok på kvällen...nej tack säger jag! Om jag dyker upp i Paris blir det till hösten =) Med din blogg utskriven i som guide!

    SvaraRadera
  5. Hehe tack ska du ha! Jag har en massa på lager också så vänta med utskriften. :P
    Men vet inte om allt kanske faller alla i smaken så klart. Mot slutet av min 'staying' tänkte jag att jag eventuellt kan göra en topplista. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
  6. Jo jag bor i Sverige :-) (Jag tycker att en topplista vore great btw!)

    SvaraRadera
  7. Gud vad härligt! Inget slar Paris pa varen.

    SvaraRadera