23 mars 2010

Le Printemps du Cinema

Mellan 21-23 mars är det Le Printemps du Cinéma. Vilket innebär att alla oavsett ålder, oavsett film samt oavsett tid på dygnet får gå på bio för 3.5€. Är inte det finemang? Jag hade skrivit ner det här datumet i min kalender redan för en månad sedan men så bidde det så mycket i helgen att jag glömde checka av kalender och där med missade första dagen. Men igår gick vi och idag gick vi igen och ikväll ska vi gå också! Så sammanlagt kommer det bli tre biofilmer under två dagar vilket jag tycker är bra jobbat med tanke på att vi jobbar och går i skola samtidigt båda två. Vem har sagt att det är lätt att gå på bio?

Hur som helst så är det här med bio så himlans roligt här. Har berättat för er om systemet tidigare, ni vet först till kvarn för att köpa biljett sedan först till kvarn för att skynda och välja plats (kolla tidigare inlägg). Då det tidigare hänt att vi fått skippa en biokväll för att vi var för sena till kön så var vi nu lite nojjiga och var där prick en halvtimme innan. Först till biljettluckan alltså (se längst till vänster i bild) och jag frågar om det finns biljetter kvar till Shutter Island och hon svarar 'Il y a beaucoup'. Parfait - då tar vi två tack! Vi märker att portarna är stängda så vad ska vi göra? Jo ställ er under skylten för filmen (Bild nummer 1). Eeeh... Inte en kotte står där, kan jag verkligen ha hajjat rätt? Bara stå under en skylt rätt upp och ner mitt på trottoaren där alla passerar? Jamenokejrå.

Efter fem minuter hade det bildats en femton meter lång kö bakom oss. Segerglädjen var stor över att vi var först må ni tro! Tji fick alla tyckte vi. Men inte en kotte brydde sig...

Vi stod under skylten för Shutter Island. Eller 'Shytör Ylå' som det kallas på franska.

Början av den i mina ögon lååånga kön. Ser ni Max i början?

Under bioduken stod det 'Defense de fumer' (Rökning förbjuden). Jag antar att det behöver tydliggöras i det här landet.

English: Between 21-23th of March it's the Le Printemps du Cinéma. Which means that everyone no matter age, no matter movie or time on the day can watch a movie on the cinema for 3.5€. Ain't that great? So yesterday we went and saw and movie, today lunch we saw a second one and tonight we might see one again. So all on all three movies on two days which is well done for us since we work and go to school at the same time. Who said it was easy to go to the cinemas?

However, this cinema thing is so fun here. I told you before the system of how you have to be first in line to get the good seats and so on since that is not decided in before. It's like a hunt. First come, first served you know. We missed out on a movie night before because we were to late. So since then we have got a bit worried and this time we were there an half an hour before, sharp. I go to the counter to ask if there are any tickets left to Shutter Island and she answers: Il ya beaucoup. - Parfait! Then I want two please. I noticed that the gates are closed so what to do? Well you have to stand in a line under the sign for the movie you want to see. (Picture number XX). Eeeeh... it's no one there, did I understand her correctly? Shall we just stand there in the middle of the pavement were people pass and wait? Ohwellokaythen.

After five minutes this long line on fifteen metres has been growing behind us. The victory was ours! We were the first and very happy and proud of this. Although not a single soul seemed to care...

1 kommentar:

  1. SV: jag en toplista vore grejt!

    Fan, jag hatar blogg.se måste börja med wordpress... suck!

    SvaraRadera