21 mars 2010

Fördomar som besannas

Det är intressant att se de kulturella skillnaderna mellan fransmännen och svenskarna. Det är mycket mer som skiljer än vi tror, medan det samtidigt är en del som är mycket mer lika än vi tror också. Jag tänkte att det kunde vara intressant att berätta lite om det här på bloggen. Delvis för mitt eget minne men även för er att få höra. Självklart kommer det vara generella slutsatser som dras. Men vi börjar med en positiv och en negativ aspekt, utifrån mitt perspektiv.

-Positivt
Pardon! Excusez-moi! Var du än går, råkar du stöta ihop med någon fransman så är de direkt där för att be om ursäkt för obekvämligheten som uppstått. Det spelar ingen roll om det är ditt fel. Det spelar ingen roll om du är turist. Det spelar ingen roll om du är en ung rebellisk tonåring. Har du stött ihop med en fransman så ber de dig om ursäkt. Inte alltid bara en liten 'Pardon' heller. Är det en gentleman du råkat in i är det en enda lång rabblande mening om hur du borde förlåta denne herre. Jag gillar den här artigheten väldigt mycket och önskar det fanns mer av den varan i Sverige.

-Negativt
Patriotismen. Alla har den. Varenda fransman. Jag har talat med så många fransmän om det här, såväl inhemska som de med utländsk bakgrund. Alla står sig lika frågandes till ämnet. Vad är det jag inte förstår med att alla som besöker Frankrike måste tala franska? Spelar ingen roll om du är turist eller nyligen flyttat dit, är du inom landets gränser så ska du tala franska. De fransmän som haft utländsk bakgrund har inte ens kunnat tala sina modersmål, det behövs ju inte eftersom de bor i Frankrike nu förstår ni. Så talar jag om det här med allmänbildning, det intressanta med språk, att nyanser i kultur märks tydligare med kunskap inom olika språk och så vidare. Det fortsätter titta på mig som om jag vore totalt korkad, varenda gång.

English: It is interesting to see the cultural differencies between French and Swedish people. It is more than differs than we might think, but also more that is the same. I thought it could be interesting to tell about some of this here on the blog. Partly as a reminder for myself later but also for you to know. Of course though, everything I tell will be generally. But let's start with one positive and one negative aspect, as I see it.

-Positive
Pardon! Excusez-moi! Anywhere you go, if you by accident bump into a French they quickly turn around to beg you pardon for the unconvenient situation. It doesn't matter if it's your fault. It doesn't matter if you are a student. It doesn't matter if you are rebellious teenager. If you bumped in to a French then they will ask you for forgiveness. Not only with a simple 'pardon' always either. Is it a gentleman he will stand there and say this long long line about how you should forgive him. I like this politeness very much and wish we had more of it in Sweden.

-Negative
The patriotism. Everyone has it. Every single French. I've spoken to a lot of French people about this, native as well as with different backgrounds. They are all very confused when I bring up the subject. What is it that I don't understand about people having to speak French when they are in France? It doesn't matter if you are a tourist or recently just moved there. If you are within the French borders then you should speak French. The French people I've spoken to who had a foreign background couldn't even speak their mother tongue, it's not needed since they live in France now you see. So I speak about common knowledge, how interesting it is to know many languages, that cultural differencies easier can be noticed when you have some knowledge in a certain language and so on. They keep staring at me as a was a total idiot, every time.

5 kommentarer:

  1. Det där är så SANT! :-)

    SvaraRadera
  2. Haller med om det positiva, men det negativa har jag inte alls upplevt pa samma sätt som du. Visst är det inte sa jätteduktiga pa sprak, men jag har inte rakat ut för den attityden alls. Patrioter är de däremot, det haller jag med om. :)

    SvaraRadera
  3. Magda: Ja för mig i alla fall.
    Lisa: Nej det är så klart olika det där! Jag drog en generell slutsats utifrån mina personliga erfarenheter som stundtals faktiskt chockat mig. Speciellt när jag i diskussionen varit den som idiotförklarats. Men alla individer är så klart olika. Förhoppningsvis motbevisas jag inom en snar framtid och får äta upp vad jag precis skrivit :) Låt oss hoppas på det.

    Tack båda för era kommentarer och åsikter om inlägget. Det känns uppmuntrande att höra att du Lisa har en annan erfarenhet av situationen!

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas verkligen att du motbevisas och möter pa lite fler fransmän med en annan attityd :)

    Jag gillar att följa din blogg, ni är verkligen aktiva och hittar pa en massa grejor. Hittade hit genom Solli. Hur länge stannar ni i Paris?

    SvaraRadera
  5. Hehe jag som inte tycker jag är tillräckligt aktiv och som samtidigt har massa inlägg på lager som jag inte fått tid att publicera. Vad kul att höra att vi då trots allt kanske är mer aktiva än jag tänker mig. Och ännu roligare att du hittat hit, välkommen! Vi stannar till juni åtminstone. Sedan får vi se vad framtiden har att utvisa.

    SvaraRadera