03 mars 2010

Le P'tit Grec

Då var det dags för mig att presentera för er Paris bästa creperie. Som ni minns har jag två arbeten här nu. En av dem är på en restaurang här. Varje gång jag går till jobbet eller gör ärenden för jobbet går jag förbi det här creperiet. Det ligger på Rue Mouffetard som är känd för alla mysiga restauranger, marknader på helgerna, fiskhandlare och slaktare, bagerier och frukthandlare och så även creperier. Så det finns en hel del crepes-hak att gå till om man är sugen. Men just på det här stället är det alltid, alltid kö. Frukost som lunch som middag. När jag går förbi ser jag hur parisarna vallfärdar till det här stället, hur de kör förbi med bilen bara för att hämta ut sina crepes, hur turister fotar kockarna och hur de anställda från de andra creperierna tittar avundsjukt och irriterat. Jag var helt enkelt tvungen att testa.

Crepesen är rikligt fyllda med konventionella såväl som okonventionella fyllningar. Jag tog en 'Petit Grec' som innehöll bland annat stekta auberginer, fetaost, sallad och tomat. Max valde en så kallad Decouverte med caviar d'aubergine, fetaost, sallad och tomat. Riktigt matiga, fylliga och smakrika båda två.


Min pojkvän är inte ett lika fan av crepes som jag, så det var med en viss skepsism som han blev ditdragen för att dessutom ställa sig i kö, hungrig som han var. Men jag tror inte han ångrade det en sekund. Han mumsade och tackade och slurpade och tackade allt om vart annat och sa att han ville testa de andra crepesen på menyn någon annan gång. Ett gott betyg sannerligen. Dit måste ni gå. Nu förstår jag den aldrig sinande kön...



English: I work on rue Mouffetard (sort of) and I always pass this creperie with a long long line. The parisians drive by with the car just to pick up their crepe, the tourist watch the crowd and takes photos of the chefs and the menus and the many other creperies watch jelaously while their own places are almost empty. So I had to try it.

I tried the Petit Grec which is with fried eggplant, feta, salad and tomato while Max took the Deouverte with caviar d'aubergine, feta, salad and tomato. They were richly filled and delicious both of them.

People, this is the best creperie in Paris! My boyfriend who's always a bit skeptical to have crepe for lunch and is far away the fan I am to the dish fell in love immediately and told me he wanted to try the other things on the menu. A good sign, indeed. You have to try it. Now I understand the never ending line.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar