13 januari 2010

Musée du Parfum, Fragonard et Nespresso

Idag tog Max mig på Musée du Parfum. Vi har sagt att vi en till två gånger i veckan ska ha en dag då den andra bestämmer en rolig grej att göra. Max finfina idé. Så idag tog han mig dit då han vet hur mycket jag älskar allt som har med parfymer att göra, och som jag hade längtat att faktiskt gå dit tidigare! Så det passade perfekt. Vi insåg dock ganska snabbt att muséet var, som man säger på franska, comme-ci comme ca. Eller dåligt rent ut sagt. Det var fyra små rum allt som allt och varje rum hade några glasmontrar med antika prylar från gamla tider. Det gick att få en privat guide på franska. Vi väntade en minut men förstod att de kanske hade glömt bort oss. Det här klarar vi väl själva ändå? tänkte jag. Speciellt med tanke på att vi ändå inte hade förstått så mycket. Så vi guidade oss själva. Vilket inte gick så bra eftersom det knappt fanns någon information att läsa någonstans. 

Inget att hänga i granen alls med andra ord. Kändes snarare som ett showroom för parfymhuset Fragonard som verkade äga muséet. För att komma ut var vi nämligen tvungna att gå vägen förbi butiken. Vilket egentligen inte gjorde mig något alls då jag hittade gooooda parfymer. Veronica, det var hit vi skulle gått för att köpa oss varsin unik doft!

Efteråt svängde vi förbi Nespresso. Jag ville visa Max en knäpp uppfinning som visade sig vara en grym idé. Espresso i engångskapslar. Olika färger för olika smaker. Enkelt, smart, snyggt, dyrt och väldigt väldigt omiljövänligt. Kedjan finns i hela stan och minst varje dag ser jag någon som går runt med den bruna pappersbåsen, trots priserna! Vi hade en sådan maskin i vår förra lägenhet berättade jag för Max. Ändå har jag inte testat på det så har ingen aning om det smakar bra eller inte. Men visst är det en smart idé i en stad som Paris? Dessa galna parisare...

4 kommentarer:

  1. Nespresso är grymt bra. Jag har druckit mycket och tycker det är grymt. Det finns massa olika att välja på, och kul och snyggt att ha hemma och bjuda på när man får gäster. Sjukt enkelt att göra kaffe och lätt värt det. Tror inte det är så dyrt faktiskt, kostar ett par kronor per kapsel. Dessutom är kapslarna i aluminium vilket är ett oerhört bra material för återvinning. Butikerna är snygga också, väldigt brandade.

    Nespresso slår nästan chicoree!!

    SvaraRadera
  2. Jaså!? Då kanske jag får testa på. Låt går för att aluminium är bra men jag tvekar på att majoriteten faktiskt återvinner kapslarna...?
    Så blir några kronor per kapsel en del i längden också enligt studenten Atefeh :)

    Butikerna är riktigt snygga! Men chicoree är bäst ändå.

    SvaraRadera
  3. shoulda woulda coulda.... de e mycket som finns kvar o upptäcka i Paris..., det blev en Kelly parfym från Hermes istället, den luktar dyrt.
    Puss

    SvaraRadera
  4. Nej den skulle ju jag köpa?? Inte Caleche hoppas jag???

    SvaraRadera