17 januari 2010

Dagens resumé

Jag har varit lite småförkyld sedan våra gäster åkte härifrån så jag och Max har tagit det väldigt väldigt lugnt. Jag vill inte att det blir som i höstas då jag var sjuk i sex(!) veckor. Den här gången ska jag vila så mycket så kroppen skriker efter aktivitet. Mina vänner här tror det är något fel på mig för jag är Atefeh som alltid är sjuk, typ. Vet inte varför jag varit så mycket sjuk här och jag är trött på tramset. Så hela igår satt vi inne som ett gammalt par och ugglade framför våra datorer. Men idag var det nog, jag behövde röra på benen. Så vi promenerade i tre timmar. Med obligatorisk espresso-stopp så klart. Vi gick den 'vanliga' rutten upp mot Seine där den månatliga rullskridsko-tåget bullrade förbi oss, genom Louvren och horden med turister, uppför Rue St Honoré och alla lyxbutiker, in mot Place Vendome där Napoleon gifte sig för många år sedan, förbi lyxiga Hotel Ritz och alla dyra svarta bilar med privatchaufförer, stannade upp för att kika på en modefotografering (Paris...) och sedan mot Eglise de la Madeleine där jag och Max kikade in i en minut och konstaterade att det såg ut som alla andra fantastiska kyrkor vi besökt så istället tog vi en espresso utanför och beskådade den sotiga exteriören. Därefter gick vi åt söder och över Place Concorde, en bro över Seine (där jag som vanligt fick nypa mig i armen) mot Invalides och förbi ett av alla hundra demonstrationståg i veckan. Metron ner mot Duroc för att handla på Ed som var stängt så en promenix genom Saint Germain hem igen. Efter att delat på en burk med ravioli (lyx på hög nivå) sitter vi nu här och ugglar framför varsin dator igen med Melissa Horn i högtalarna. Jag tror faktiskt jag ska spexa till det med ett glas vin... Skål!






Place de la Concorde med Tulerierna bakom det stora Pariserhjulet.


Usel kvalitet, ska ta en bättre när systemkameran är laddad. Men var bara tvungen att visa vår utsikt från balkongen. Plåttak och skorstenar och till vänster om bilden ser man tornen på St Sulpice (kyrkan i Da Vinci-koden där 'roslinjen' fanns) och klockan 12 och 18 varje dag klingar kyrkklockorna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar