25 januari 2010

Le Dome


Vi var på Le Dome igår och tog en espresso, som ni såg två bilder på för tre inlägg sedan. Le Dome bildar tillsammans med La Rotonde och La Cupole en "gyllene triangel", precis som den gyllene triangeln i St Germain som jag tidigare berättat om, minns ni? Även den här triangeln är känd för att många författare, mediapersoner, konstnärer med mera brukar sitta och fika och filosoferar och arbeta. Triangeln ligger i Montparnasse-distriktet precis i hörnet på gatan där min skola ligger (på samma gata som Philippe Starck studerade, som jag även berättat om tidigare). Montparnasse är ju 'nya' Montmartre efter att priserna för bostäder gick upp så mycket i och med populariteten och det goda ryktet. Fast det har varit 'nya' Montmartre bra länge. Ett besök på något av dessa caféer i triangeln bevisar ju också att ryktet om klientelet stämmer mycket väl. Eller vad tror ni när ni ser bilden ovan? Jag och Max var rätt malplacerade i den miljön. Och unga framförallt.

2 kommentarer:

  1. Det här e väl samma cafe som man får nys om på carries resa i Paris... e det inte så? känns bekant... ooooh skönhet


    Zara

    SvaraRadera
  2. Kanske det? Menar du i serien när hon flyttar? Jag får helt enkelt kolla om dem. Vilken säsong är det?

    SvaraRadera