21 oktober 2009

Crêpes


Det är skillnad på crêpes och crêpes. Runt Centre Pompidou är det snabb-crêpes som gäller. Med bubbeldricka.

Men i Montparnasse är det riktiga grejor minsann. En galette till exempel med spenat, ägg och bacon och riktig fat-cider till. Någon annan dricka gills inte till crêpes förstår ni.
För att komma in på det här crêperiet får man köa utanför, för stället är poppis bland parisarna. Bäst är det också om det ser ut som man kommer hem till mormor, med mörka väggpaneler och broderade lampskärmar och personal som ser ut att vara en familj.


Men jag måste nog medge att när klockan tickar mot fyra-fem på morgonen och man ska ta veliben hela vägen hem från centrala stan efter att ha dansat i flera timmar, ja då slinker en varm snabb-crêpe med nutella eller ost och skinka ner ganska så snabbt. Smarrigt värre.

2 kommentarer:

  1. Okej gud vad gott med crepes! Kommer ihåg när jag var i paris, för tusen år sedan, åt nog minst två per dag.. haha. Så gott! Fast alla med nutella dock, har aldrig smakat en matig. Är de goda? :) Aah, är så dålig på att kommentera. Ska bli bättre, är faktiskt inne på din blogg varje dag! Får sådan paris längtan och det ser ut som du har det bra =)

    SvaraRadera
  2. :D Vad roligt att höra! Jag får uppdatera mer ofta då? Jag är lite sämre på att kolla bloggarna, lovar att bli bättre!

    Crepes är supergott och de matiga är riktigt umsiga om man får en bra!

    Jag har det finfint, hur är allt själv? Vänta jag kommer över till din blogg istället...

    SvaraRadera